nedjelja, 13. listopada 2013.

Ljudi moji, pa je li to moguće? Moj prvi post... Posjeta etno zbirci v Leprovici

Trend report ili ti pregled mojih lutanja negdje po "Žabariji" :), naime, tako moji "fini" Prigorci s istočnih obronaka Sljemenske gore zovu sve što je ispod ceste Sesvete - Zelina...
a da me pitate kak sam tam došla i dospjela...

Došla, neznam... Vozili me...

sl. 1.
No, dospjela...

To je druga priča, ekipa Otrgnuto Zaboravu, s kojom dijelim zajedničke interese, dogovorila je obilazak nekoliko lokacija: Ostrna, Leprovica, Dugo Selo, Martin Breg, Rugvica...
U nastavku mali slikovni prikaz blaga gospona Željka Muškona z Leprovice. Zbirka koje se nebi posrmio ni muzej. Nadam se da sam ga bar nakratko otrgnula...


sl. 2. 
 - zidana peć, posuda (suđe) koje/a se koristilo/a za spremanje hrane/jela, ak bolje pogledate sliku, gospon Željko je to posložil kaj da se to upraf sad događa:

                          - ring na ploči zdignut i lonac metnut direktno iznad plamena, da prije zakuha...
                          - skraja se griju i glinene latice (čupovi) z kiselim mlekom, a i nezaobilazna pegla...
                           - ima tu još svašta, a ima i maslenka v kojoj se tukel putar...

Moderni sljedbenici nekih indijskih životnih, prehranbenih, te zdravstvenih tokova veličaju GI ulje kao najbolje na svijetu...
Moram priznat da me je ta močna mantra GI potakla na istraživanje...

Koja je to biljka, sjemenka od koje se radi to GI ulje?

Uglavnom da skratim, srećom današnjeg doba, interneta i mojeg sunca na prozorčiću... 
Onak praf po domaču, to vam je maslo, malo rastopljeno, tak da drožđice sjednu na dno posude, jer kakti v njima su sve štetne tvari (kolesteroli...). No meni su bijeli žganci s tim štetnim tvarima najfineši...

Tak da znate najzdravije ulje na svijetu proizvodile su i naše bake u uskoj visokoj drvenoj posudi sa štapom (na 2. slici, desno dole) da bi dobile putar, koji se zatim pekel i od njega se dobivalo GI ulje... :)
No, ak ste ga šteli mazat na kruh, onda se pakiral i v ovakve kalupe (sl. 3)... 
Željko u svojoj zbirci ima par komada...

sl. 3.  
Na jednom od pripremljenih ljepota ispod, probala sam prileći, no moram vas obavijestiti da su naše bake spavale na blazinama, (slamaricama) madracima punjenim slamom, komušinom... 
Guščje perje, čijanje, prela, sastanci u zimskim dugim noćima, bili su najvjerojatnije privilegija bogatijih gazda... 

sl. 4. 
sl. 5. 

sl. 6.


sl. 8.
sl. 7.
Ova vrijedna zbirka, privatno je vlasništvo gore navedenog gospodina, kojem zahvaljujemo što nam je dozvolio otrgnuti zaboravu dio tradicije...




 do tipkanja, teta Marija

2 komentara: